Behandling af parodontose

​Parodontose rammer en meget stor del af befolkningen i varierende grad. Parodontose er betændelse i støttevævet omkring tanden. Parodontose starter som tandkødsbetændelse der breder sig ned i tandkødslommen og bevirker at kæbeknogle og støttevæv omkring tanden langsomt nedbrydes.

Ubehandlet medfører det løse tænder og tandtab

I dag ved man at en sådan kronisk infektion i munden påvirker hele kroppen, bakterierne der sidder i det betændte væv i munden, føres med blodet rundt til resten af kroppen.

Parodontose er relateret til mundhygiejnen, således at god mundhygiejne og brug af tandtråd/tandstikkere dagligt mindsker risikoen for udvikling af parodontose. Dette er dog ikke nødvendigvis nok i sig selv, da sund levevis og et godt immunforsvar også betyder meget.

Nogle mennesker med god mundhygiejne rammen af parodontose alligevel,​man kan også være arveligt disponeret for sygdommen. Rygning kan være med til at forårsage parodontose og forringer prognosen med hensyn til helbredelse.

Det er vigtigt at undersøge for parodontose ved hvert eftersyn. Dette gøres blandt andet ved at måle tandkødslommernes dybde. Der skal måles 6 lommer på hver tand ca. 1 gang årligt og dette registreres i journalen, så der kan holdes øje med en evt. bedring eller forværring. Nogle gang kan en parodontose gå i sig selv og der er da ikke blødning, pus eller fordybet tandkødslomme på tanden længere. Der kan blot være et permanent tab af knogle omkring tanden, som i de fleste tilfælde kan reddes og bevares livet igennem.

Har man fået parodontose, er det ofte nødvendigt at få foretaget dybdegående tandrensninger op til 4 gange årligt, hvor der grundigt renses i de fordybede tandkødslommer, for at undgå at parodontosen udvikler sig yderligere. Desuden er det muligt at reducere tandkødslommerne ved at lave en mindre operation. Ud over dette kan man som sagt styrke immunforsvaret og leve på en måde som mindsker kroniske inflammationer i kroppen.

TANDLÆGE

SUSANNE DRØJSBJERG