Undgå betændelse

Behandling af parodontose

​​Parodontose rammer en meget stor del af befolkningen i varierende grad. Parodontose er betændelse i støttevævet omkring tanden. Parodontose starter som tandkødsbetændelse, der breder sig ned i tandkødslommen og bevirker at kæbeknogle og støttevæv omkring tanden langsomt nedbrydes.

Ubehandlet medfører parodontose løse tænder og tandtab

I dag ved man at en sådan kronisk infektion i munden påvirker hele kroppen. Bakterier der sidder i det betændte væv i munden, føres med blodet rundt til organerne og resten af kroppen. Forskellige bakterier er involveret i processen og disse bakterier kan med tiden blive meget skadelige for hele kroppen.

Parodontose er relateret til mundhygiejnen, således at god mundhygiejne og brug af tandtråd/tandstikkere dagligt mindsker risikoen for udvikling af parodontose. Dette er dog ikke nødvendigvis nok i sig selv, da sund levevis og et godt immunforsvar også betyder meget.

​Rygning kan være med til at forårsage parodontose og forringer prognosen med hensyn til helbredelse.

Det er vigtigt at undersøge for parodontose ved hvert eftersyn. Dette gøres blandt andet ved at måle tandkødslommernes dybde. Der skal måles 6 lommer på hver tand med regelmæssige intervaller, så der kan holdes øje med en evt. bedring eller forværring. Dette er tandplejerens opgave. Nogle gange kan en parodontose forbedres helt og der er ikke blødning, pus eller fordybet tandkødslomme på tanden længere. Det er de markører vi som tandplejere og tandlæger bruger, når der skal undersøges for parodontose. Der kan i så fald blot være et permanent tab af knogle omkring tanden men den kan alligevel i de fleste tilfælde reddes og bevares livet igennem.

Om klinikken

​Klinikken følger med i international forskning på tandplejeområdet.

Lene Jønsson har været klinikassistent hos mig i 15 år og er særdeles værdsat af vores patienter.

Tandplejer Narges Amin er desuden ansat på klinikken.

Mandag​

Tirsdag​